Всі вузлу поділяються на наступні групи: I.вузли для зв’язування мотузок: грейпвайн, зустрічна «вісімка», прямий, брамшкотовий; II.вузли для кріплення мотузки: провідник "вісімка", подвійний провідник. серединний провідник, булінь, штик; III.схоплюючи вузли: схоплюючий вузол Прусіка, схоплюючий вузол Маршала, схоплюючий вузол Бахмана; IV.спеціальні вузли: вузол УІАА, вузол Гарда, стремено, рифовий, контрольний вузол.
I.вузли для зв’язування мотузок: Грейпвайн (з англійської мови – виноградна лоза) – найбільше надійний вузол для зв’язування мотузок однакового діаметру та стрічок, витримує постійні та змінні значні навантаження. Не потрібні контрольні вузли. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з вузла, не менше 10 см. Рекомендується для зв’язування локальних петель ( в тому числі для петлі схоплюючий вузол Прусіка, блокування верхньої та нижньої системи учасника), відтяжок. Вузол знижує міцність мотузки на 20%.
Зустрічна «вісімка» - надійний вузол для зв’язування мотузок однакового та різного діаметру та стрічок, витримує постійні та змінні значні навантаження. Не потрібні контрольні вузли. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з вузла, не менше 10 см. Вузол знижує міцність мотузки на 33%.
Прямий - вузол для зв’язування мотузок однакового діаметру, два кінця мотузки, які виходять з вузла, повинні розташовуватися паралельно та з однієї сторони вузла. Обов’язково потрібні контрольні вузли з обох сторін. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з контрольних вузлів, не менше 5 см. Рекомендується для зв’язування мотузок при в’язані нош ( при прив’язуванні поперечин до жердин).
Брамшкотовий - вузол для зв’язування мотузок різного діаметру, малюнок вузла повинен бути правильним, пряді паралельні. Використовується тільки з контрольними вузлами з обох сторін. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з контрольних вузлів, не менше 5 см. та не більше 10 см. Чим більше різниця в діаметрі мотузок, тим більше обертів тонкої мотузки. При різниці 10/6 мм кількість обертів – 2. Вузол знижує міцність мотузки на 35%.
II.вузли для кріплення мотузки: Провідник "вісімка" – основний надійний вузол для кріплення на кінці мотузки. Можливо зав’язати петлею або одним кінцем, не потрібний контрольний вузол. Довжина короткого кінця мотузки, які виходять з затягнутого вузла, не менше 10 см. Рекомендується для кріплення суддівської , командної страховки (в тому числі без карабіна одним кінцем) (самостраховки), супроводження до учасника на кінці мотузки; перил та навісних переправ з карабіном. Вузол знижує прочність мотузки на 25%.
Серединний провідник( австрійський провідник)- основний надійний вузол для кріплення на середині мотузки. Не потрібні контрольні вузли, вузол працює в дві сторони. Рекомендується для кріплення командної страховки (самостраховки), супроводження до учасника на середині мотузки ( в тому числі при закольцовці командної страховки (супроводження)); проміжного кріплення перил на траверсі. Вузол знижує міцність мотузки на 25%.
Подвійний провідник (Заячі вуха) - основний надійний вузол для кріплення середини подвійної мотузки при рятувальних роботах або для кріплення кінця мотузки за дві опори на одній горизонтальній прямій. Не потрібні контрольні вузли. Рекомендується для кріплення середини подвійної транспортної мотузки до окремого «павука» потерпілого з супроводжуючим при підйомі (спуску); мотузки за дві опори на одній горизонтальній прямій.
Булінь - надійний вузол для кріплення кінця мотузки (перил) до опори. Обов’язково потрібний контрольний вузол з однієї сторони. Довжина короткого кінця мотузки, які виходять з контрольного вузла, не менше 5 см. та не більше 10 см. Рекомендується для кріплення кінця мотузки без карабіну до опори (дерево, камінь тощо). Вузол знижує міцність мотузки на 32%.
Штик - найбільше надійний вузол для кріплення мотузки до карабіну, опори при великих навантаженнях. При трьох та більше полуштиках не потрібен контрольний вузол. Довжина короткого кінця мотузки, які виходять з вузла, не менше 15см. Рекомендується для кріплення кінця мотузки при переправах, перилах до карабіну, опори (можливо використовувати вузол з обносом (шлагом) мотузки кругом опори (карабіна)).
III.схоплюючи вузли: Схоплюючий вузол Прусіка - в’яжеться петлею допоміжної мотузки на основній мотузці, діаметр допоміжної мотузки менше за діаметр основної мотузки на 4-6 мм. Для зв’язування петлі рекомендуємо вузол грейпвайн. Для самовирівнювання на петлі не в’яжеться подвійний провідник ( або провідник). Вузол краще тримає коли більш м’яким репшнуром зав’язується на більш жорстокій основній мотузці. Рекомендується для підйому учасника по схилу (крутизною до 50 градусів); при використанні схоплюючого вузла Прусіка з подвійного репшнура дозволяється використовувати при кріплені поліспасту при наведенні переправ (перил) або при підйомі (спуску) потерпілого з супроводжуючим для кріплення поліспаста на подвійній транспортній мотузці (для під страховки подвійної транспортної мотузки); при використанні матеріалу типу «Кевлар» (при міцності допоміжної мотузки не менше 1500 кг) допускається, після дозволу заступника головного судді з безпеки, використання одинарної петлі схоплюючого вузла Прусіка (Маршала, Бахмана) для кріплення поліспасту при наведенні переправ (перил); під страховки потерпілого з супроводжуючим при спуску (підйомі). Для в’язання ложа нош з мотузки допускається використовувати полусхоплюючого вузла. Вузол знижує прочність допоміжної мотузки на 10%. Схоплюючий вузол Маршала( австрійский) - в’яжеться петлею допоміжної мотузки на основній мотузці, діаметр допоміжної мотузки менше за діаметр основної мотузки на 4-6 мм. Для самовирівнювання на петлі не в’яжеться подвійний провідник ( або будь-який провідник). Рекомендується для підйому учасника по схилу (крутизною до 50 градусів) при мокрій мотузці або меншого співвідношення допоміжної та основної мотузки. Схоплюючий вузол Бахмана - в’яжеться петлею допоміжної мотузки на основній мотузці з карабіном, діаметр допоміжної мотузки менше за діаметр основної мотузки на 4-6 мм. Для самовирівнювання на петлі не в’яжеться подвійний провідник ( або будь-який провідник). Рекомендується для підйому по обмерзлій мотузці, на рятувальних роботах з подвійного реп шнура. IV.спеціальні вузли: Вузол УІАА - вузол для командної страховки на динамічній мотузці та грушовидному карабіну. Забороняється використання вузла на жорсткій статичній мотузці. Не потрібні контрольні вузли. Рекомендується для динамічної командної страховки учасника, потерпілого з супроводжуючим при спуску; для аварійного спуску без гальмівного пристрою ( вісімки, REVERSO, GRIGRI (фірми Petzl) на одному грушовидному карабіні. Для роботи з тонкою мотузкою або для спуску тяжкого вантажу, коли не хватає тертя в вузлі, допускається використовувати двійний вузол УІАА. Вузол Гарда –надійний вузол для командної страховки у якості гальмівного вузла. Краще працює на м’якій мотузці, працює тільки на двох однакових карабінах типу «ірбіс». Не потрібні контрольні вузли . Не працює на грушовидних та овальних карабінах. Рекомендується для командної страховки потерпілого з супроводжуючим при підйомі (спуску) ,учасника, вантажу. Використовується при будь якому стані мотузки ( мокра, замерзла). Стремено – універсальний допоміжний вузол. Не потрібні контрольні вузли. Рекомендується для опори ноги при самовилазу з тріщини по закріпленій мотузці, для організації самостраховки на мотузці в зв’язці; рятувальних робіт; для в’язання ложа нош з мотузки; проміжного кріплення перил на траверсі. Вузол знижує міцність мотузки (через карабін) на 38%. Рифовий – вузол для закріплення мотузки в карабіні при критичному навантажені (зрив), коли мотузку треба закріпити. Легко в’яжеться, надійно тримає та легко розв’язується (навіть при навантаженні). Не потрібні контрольні вузли. Рекомендується для закріплення мотузки при зриві напарника ,перил з можливістю розв’язування при навантажені. Контрольний вузол – допоміжний вузол для кріплення кінців мотузки для інших вузлів. Довжина короткого кінця мотузки, який виходять з контрольного вузла, не менше 5 см. та не більше 10 см. Рекомендується використовувати у вигляді вісімки на кінці спускової мотузки.